×
Späť

Skutočná cena lacnej módy

Pridané: 18.10.2016 13:27:17 Počet zobrazení: 660

18 Október 2016

Za to, čo my lacno nakúpime, draho platí niekto iný na opačnom konci sveta. Matička Zem platí tiež.

Skutočná cena lacnej módy

The True Cost je americký dokument odhaľujúci vplyv rýchlo produkovanej módy na ľudí a svet. Nakrútil ho režisér Andrew Morgan a od mája minulého roka nad ním roní slzy celý náš konzumný svet.

Film je voľne dostupný na internete a stojí za to, aby ste si ho pozreli  ► odkaz

Pravdepodobne máte v skrini štvornásobné množstvo šiat, ako mala vaša mama vo vašom veku. Pričom ste za ne dali, v porovnaní s ňou bagateľ. Od chvíle, keď sa tričko s líškou zrodí v hlave návrhára, prejde šijacím strojom krajčírky v Dháke a napokon ho uvidíte visieť vo vašom obľúbenom obchode, uplynie v porovnaní s minulosťou okamih. Spôsob, akým nakupujeme, sa za posledné roky dramaticky zmenil. Handier je viac, vyrábajú sa bleskovo a predávajú sa lacno.

Po ropnom priemysle je ten módny druhým odvetvím, ktoré najviac znečisťuje životné prostredie. Krajiny vyrábali 93 percent oblečenia na vlastnú spotrebu, dnes sú to už len tri percentá. Zvyšok sa dováža z rozvojových krajín. „Keď raz navštívite jednu z týchto tovární, nemôžete odisť  a žiť si ďalej, akoby sa nič nestalo," hovorí ekologická aktivistka Livia Firth o dni, keď bola pozrieť v továrni v Dháke.

krajčírky

 

Veľa ľudí sa teší z úlovkov počas Black Friday vo veľkých obchodných centrách. Veľmi dobre im rozumieme, lenže vieme aj to, že je to na chvíľu. Presne tak, ako keď zjete dvojitú porciu hranolčekov, ktoré boli súčasťou menu, čiže zadara. Chvíľu fajn a potom si poviete, že ste si ich mohli odpustiť. Fast fashion a fastfood sú zradné sestričky.

 

Naše dilemy

Možno je to celé naivné. Aj kontrasty aj posolstvo, že treba byť tou jednou kvapkou, ktorá zmení oceán. No inú cestičku, ktorá nás privedie k lepšiemu svetu, si momentálne predstaviť nevieme.

My sme to všetko vedeli. Vie to každý, kto si za posledné desaťročie občas prelistoval časopis. Ale – sme poučení, no nepoučiteľní.

Ako konkrétne z toho von, aby sme si boli istí, že na samom konci reťaze nie je nikto, kto otročí, kým my konzumujeme? S jedlom je to ľahké, nakupujeme slovenské výrobky, aj preto, že chceme mať istotu, že ľudia pri výrobe našej stravy netrpia a že jedlo k nám nemusí cestovať lietadlami ani loďou cez pol planéty.

Je čas uvedomiť si, že ako zákazníci máme veľkú silu. Ide o to aby sme spomalili a kupovali si kúsky, na ktoré sa usmejeme vždy keď otvoríme skriňu.

 *Stačí ak si položíte otázku : Dám si to na seba aspoň tridsaťkrát? Ak áno, berte.*

 

 True

Etická nákupná maniačka

Alebo ALL YOU NEED IS LESS!

Vieme, ešte sme vám neodpovedali na tú najpodstatnejšiu otázku: ČO JA TERAZ S TÝM?

Bojkotovať gigantické značky a veľké mená nemá zmysel. Skúste si aspoň trošku všímať, kde je daná vec vyrobená.

Nemyslíte sezónne a nenechajte sa zlákať reklamou, ktorá nás prehovára kúpiť si niečo pekné, vždy keď sa oteplí, ochladí alebo proste iba preto, že treba mať niečo námornícke modré.

Najnovším trendom je vraj absencia trendov. Púšťajte si do skrine len krásne veci ;-)

Naozaj slovenské oblečenie nájdeš TU http://www.vigi.sk/zeny  

EVA, foto: internet

Táto stránka používa cookies. Viac info

Prihlásenie