×
Späť

Yoga Boom

Pridané: 4.4.2016 13:45:00 Počet zobrazení: 1886

04 Apríl 2016

Na vlastnej koži: „Joga nie je len cvičenie, je to predovšetkým cesta, smer v živote, ktorý v sebe zahŕňa aj určité fyzické cvičenia. Je iba na každom z nás, aby si našiel tú správnu cestu, ktorá mu najviac vyhovuje a na ktorej sa cíti spokojný,“ hovorí Juraj Alexa, ktorý sa joge venuje desať rokov.

Yoga Boom

Už dorazil aj k nám! Joga boom. Z jedného plagátu vás lákajú „získať postavu bohyne POWER JOGOU" . O roh ďalej vás volajú „očistiť si telo aj myseľ HATHA JOGOU". Prejdete ešte kúsok a tu vás vyzvú „skúsiť originál s doplnkom – DANCE JOGU ako kombináciu powerjogy s klasickým baletom a modernými tanečnými technikami". Trpezlivosť, precíznosť a pokoru môžete trénovať IYENGAL JOGOU. „Cvičí ju aj Madonna – cvičte aj vy BIKRAM JOGU!" U nás sa nazýva tiež HOT JOGA, teda HORÚCA JOGA. Prípadne môžete vyskúšať TIME JOGU, VINYJOGU, SIVANANDA JOGU, JIVAMUKTI JOGU či ANUKÁLANA JOGU.

Ponuka ešte stále nie je kompletná - jogové centrá ponúkajú taktiež jogu pre deti, tehotné ženy, ženy po pôrode a ponuka sa rozširuje o ďalšie „novovytvorené" štýly. Je len na vás, aby ste si zvolili tú, ktorá bude vášmu telu a mysli najviac vyhovovať. Najlepším riešením je samozrejme skúšobná hodina. Nie všetky spomínané druhy je možné vyskúšať si v praxi aj u nás, aspoň sme však informovaní a pripravení zapojiť sa, keď k nám dorazia.

Zorientovať sa v svete jogy nám pomôže pán Juraj Alexa, ktorý sa joge venuje intenzívne desať rokov. V roku 2008 ukončil ročný učiteľský tréning v Írsku, odvtedy sa vyučovaniu jogy venuje nepretržite a pravidelne navštevuje rozličné workshopy. Vo svojich lekciách sa zameriava predovšetkým na šírenie Ashtanga joga metódy tak, ako mu bola odovzdaná, v jej tradičných sekvenciách, no s možnosťou pestrých modifikácií pre obtiažnejšie pozície tam, kde je to potrebné. Okrem jogy sa tiež venuje tradičnej čínskej medicíne a akupunktúre, ktorú študoval v Írsku a v Číne.

yoga

Akému druhu jogy sa venujete?

Ja sa venujem hlavne Ashtanga joge a Yin joge, ktoré akoby ležali na oboch póloch tohto spektra. Ashtanga je považovaná za dynamickejší, niekedy až atletický druh jogy. A naozaj, na prvý pohľad je pomerne fyzická. Rozdelená je do šiestich sérií. Zvládnuť prvú sériu zaberie aj pár rokov a vyžaduje to veľa sily, flexibility a hlavne odhodlania. Nazýva sa aj Yiga Chikitsa, teda jogová terapia a jej hlavným cieľom je, aby telo bolo zdravé a silné a aby nám nebránilo na našej ďalšej ceste k spoznaniu seba samého. Pozície na prvý pohľad vyzerajú na hranci možného, ale práve vďaka pravidelnému cvičeniu sa táto hranica stále posúva. My nielen že telo na fyzickej úrovni uzdravujeme a harmonizujeme, ale zároveň si ho začíname viac uvedomovať, viac ho počúvame a zisťujeme, že množstvo našich súčasných problémov pramení často len z nesprávnych návykov a ignorovania vlastných potrieb. Zrazu si uvedomíme spojitosti a aj to, že ak nás bolí chrbát, nemôžeme túto bolesť od seba oddeliť a liečiť bolesť chrbta – musíme liečiť seba ako celok.
Naopak Yin joga je na prvý pohľad veľmi pomalé cvičenie, pre niekoho možno až nudné. Je to pomerne mladý štýl cvičenia, ktorý kombinuje klasické jogové pozície s učením tradičnej čínskej medicíny. Predstavuje akýsi protiklad a doplnenie (Yin) k dynamickejším (Yang) druhom jogy. Pozície sú oveľa jednoduchšie, žiadna akrobacia, avšak držia sa oveľa dlhšie - od 3 do 20 minút, čím získavajú na intenzite. Učia nás, že aj kľudná a pomalá cesta má svoju silu a dôraznosť, že nemusíme dvíhať činky alebo bežať maratón, aby sme nadviazali kontakt s vlastným telom. Navyše v súlade s čínskou medicínou sú jednotlivé pozície zoskupené do sekvencií tak, aby cielene vplývali na akupunktúrne dráhy a ich orgánové systémy.

yoga shala TN

Pre koho je cvičenie jogy vhodné a naopak, komu toto cvičenie nedoporučujete? Je cvičenie obmedzené vekom?
Vo všeobecnosti sa dá povedať, že cvičenie jogy je vhodné pre každého – bez ohľadu na vek. Avšak je veľmi dôležité nájsť si toho správneho učiteľa a správny štýl jogy. V súčasnosti existuje veľa rozličných štýlov od relaxačných, cez dynamickejšie ako ashtanga alebo power až po rôzne kuriozity ako napríklad joga smiechu. Dalo by sa povedať, že joga nie je len cvičenie, ale je to predovšetkým cesta, smer v živote, ktorý v sebe zahŕňa aj určité fyzické cvičenia. Je iba na každom z nás, aby si našiel tú správnu cestu, ktorá mu najviac vyhovuje a na ktorej sa cíti spokojný. Preto niekomu bude viac vyhovovať kľudná, pomalá a jemná hatha joga a inému trochu dynamickejšia ashtanga. Cieľ je však rovnaký – priviesť človeka trochu viac do svojho vnútra, nadviazať lepší kontakt so sebou samým, lepšie spoznať vlastné telo a naučiť sa počúvať, čo nám hovorí.

Ako často je ideálne jogu cvičiť?
Jogu môžeme cvičiť skoro každý deň. V tradícii Ashtanga jogy sa odporúča cvičiť šesťkrát do týždňa, čo nie každému bežný život umožňuje. Avšak dôležitá je pravidelnosť, nie intenzita. Je lepšie cvičiť raz do týždňa pätnásť minút, ako raz za mesiac dve hodiny. Ideálne je cvičiť aspoň trikrát do týždňa.

Je lepšie cvičiť pod vedením inštruktora, alebo doma podľa knihy či iného návodu?
Úloha učiteľa v cvičení jogy je naozaj nezastupiteľná. Ak učíme telo zdravému a harmonickému fungovaniu, je dôležité, aby nás viedol niekto so skúsenosťami, niekto, kto už tou cestou išiel sám a kto videl mnohých iných tápať a nachádzať, ktorý pohyb je pre telo prospešný a posúva ho ďalej. Nevravím, že čo-to z jogy sa nedá naučiť aj z kníh alebo DVD, ale ani jedno médium vás nebude viesť s ohľadom na vašu jedinečnosť a špecifické požiadavky. Preto odporúčam aspoň raz do týždňa cvičiť pod vedením kvalifikovaného učiteľa a popri tom čo najviac sám doma. Ak sa vám podarí nájsť naozaj dobrého učiteľa, ktorý vás posúva na vašej ceste ďalej, budete pravdepodobne sami vyhľadávať jeho lekcie.

Ako spoznám dobrého inštruktora jogy? Čo mám od neho očakávať a naopak, čo inštruktor očakáva od cvičenca?
Ako poznáme dobrého inštruktora? Predovšetkým by nám mal byť vnútorne blízky. Nie vždy je nevyhnutné, aby sa dokázal nohou poškriabať na chrbte. Oveľa dôležitejšie je, aby nás dokázal inšpirovať a motivovať, aby sme sa na hodinách aj po nich cítili dobre aj napriek svalovici. Určite je lepšie, ak má inštruktor nejaké skúsenosti, no ani to nie je vždy zárukou, že daný inštruktor je vhodný práve pre nás. Vo svete existuje organizácia Yoga Alliance, ktorá sa snaží štandardizovať požiadavky na inštruktorov jogy. Inštruktori trénovaní pod jej záštitou musia spĺňať náročné kritériá učiteľského tréningu nielen v oblasti jogových pozícií, ale aj anatómie, etiky, filozofie a podobne.

Dajú sa jogou liečiť nejaké zdravotné problémy?
Existuje veľa rôznych publikácií a štúdií dokazujúcich pozitívne zdravotné účinky jogy ¬- predovšetkým v oblasti problémov pohybového aparátu, psychiky a liečenia rôznych bolestivých stavov. Joga pomáha ako doplňujúca liečba pri rôznych degeneratívnych ochoreniach, pri rekonvalescencii onkologických pacientov, rehabilitácii športovcov. Je veľmi prospešná aj ako prevencia proti úrazom alebo ako cvičenie uľahčujúce problémy v tehotenstve. Veľa však závisí aj od druhu jogy a od toho, či cvičíme spôsobom, zodpovedajúcim nášmu momentálnemu stavu.

Na čo by sme nemali zabudnúť počas cvičenia a po ňom?
Vo viacerých starých indických textoch sú popísané pravidlá, ktoré by sa mali dodržiavať pred, počas aj po cvičení jogy. Patrí k nim napríklad to, že cvičiť by sa malo s prázdnym žalúdkom, teda nejesť aspoň hodinu-dve pred ním. Tesne pred a počas cvičenia by sme nemali piť, naopak po cvičení by sme mali tekutiny primerane a dostatočne dopĺňať. Každé jogové cvičenie je sprevádzané vnútorným zahrievaním organizmu. Väčšinou sa končí krátkou relaxáciou, pozíciou v ľahu, pri ktorej by sme si mali dávať veľký pozor, aby sme nenachladli. Keďže telo je zahriate, ani nemusíme cítiť jemný chlad. Preto je dobré sa predtým trochu priobliecť alebo prikryť. Z rovnakého dôvodu sa neodporúča ani sprcha aspoň 20 minút po cvičení. Ale znovu platí, že najdôležitejšie je robiť to, čo je nám príjemné a zdá sa nám prirodzené. Cvičením jogy sa učíme venovať pozornosť vlastnému telu, počúvať ho a neísť proti vlastným potrebám.

Zaujala vás joga? Viac informácií nájdete na www.facebook.com/Yogatrencin a už čoskoro aj na www.yogashala.sk

Vedeli ste?

  • Joga (význam v sanskrite - staroindickom jazyku, z ktorého slovo joga pochádza - je zapriahnutie/pripojenie duše k bohu) je filozoficko-náboženský smer a meditačná prax a teória, pochádzajúca zo starovekej a stredovekej Indie . Je to jedna zo šiestich ortodoxných indických filozofických škôl (daršana). Hlavné poučky sú sformulované v spise Joga-sútra.
  • Praktiky jogy používa aj budhizmus a džinizmus. Osoba vyznávajúca/praktikujúca jogu sa nazýva jogín alebo jog. Na rozdiel od iných systémov indickej filozofie pokladá joga za mimoriadne dôležité zdokonaľovať telo a zmyslové orgány.
  • Teoretické a filozofické základy jogy sú vo védach, najstarších indických svätých spisoch z doby okolo roku 3 500 pred Kristom. Počas vykopávok v povodí rieky Indus boli nájdené predmety z čias harrapskej kultúry, na ktorých sú vyobrazené postavy sediace v podobných pozíciách, ako sa cvičia v joge.
  • Európania sa o joge dozvedeli v čase, keď Angličania a Francúzi kolonizovali Indiu.
  • Účinok jogy sa dosahuje sebazdokonaľovaním, premýšľaním, cvičením techník jogy v dennom živote. Tým získavame schopnosť neznervózňovať sa, prijímať veci také aké sú, brať ich ako prirodzený proces, správne vyriešiť problémové situácie.

 

 Anna Holá, foto:YogaShala Trenčín

Táto stránka používa cookies. Viac info

Prihlásenie